lauantai 9. elokuuta 2025

Kuolemassa sielu erkanee ruumiista

Ihminen syö ja ahertaa, sekä idän kirkon isien mukaan tuottaa limaa ja jätettä eri puolilta kehoa. Rahvaammin sanoen syö ja paskoo, ja näiden välissä touhuaa jotain. Ja lopulta kupsahtaa.

Tähän kohden teologialle allergiset voivat jättää lukemisen sillä siirryn siihen osioon. 

Ihminen on ylevä alentuneessa tilassaankin

Vaikka elämän harmonia meni rikki ja kuolemattomuuskin särkyi kun ihminen ajettiin ulos Paratiisista niin ihminen on silti ylevä koska hän on luomistyön todellinen kruunu. 

Alkusynnin seuraus oli ja edelleen on traaginen. Ihmisen ainutlaatuisuus ei kuitenkaan kadonnut siinä mihinkään. 

Ihmisen ylevyys näkyväiseen todellisuuteen luotuna olentona on poikkeuksellinen. Vain ihminen on Jumalan kuva ja kaltainen. Meidät on luotu pystyasentoon, älyllisiksi, tietoisiksi, innovatiivisiksi olennoiksi. Jeesus syntyi oman kuvansa kaltaiseksi luotuun ihmisyyteen.

Emme ole eläimiä

Ne ovat luotu erikseen. Niitä ei ole asetettu viljelemään ja varjelemaan maata. Profeettoja ei lähetetty Jumalan viestinviejiksi eläimille, sillä aasi tuntee kyllä omistajansa, Luojan. Viestinviejiä tarvitsivat kovakorvaisiksi käyneet Jumalan kuvat, ihmiset. Valitettavan usein ihminen kyllä käyttäytyy toistaan ja itseään kohtaan jopa pahemmin kuin eläimet.

Tie alentumisen tilasta ylöspäin

Kristus ristillä ja ylösnousemuksellaan avasi ihmiselle tien alentumisen tilasta kohti korkeutta, ylöspäin. Kohti todellista ylevyyttä, joka on mahdollista Kristuksessa. 

Liha ja veri, se on: ruumiimme ei peri Jumalan valtakuntaa ja siksi se pannaan hautaan maatumaan sillä se on vielä rikkinäisyyden maailmassa, alennustilassa. 

Siksi myös pyhinä pidetyt ihmiset kuolevat. Hekin ovat lihaa ja verta loppuun saakka taistellen kaikkea saastaisuutta vastaan viimeiseen hengenvetoonsa asti. 

Vaikka pyhien luissa saattaa vielä satoja vuosia heidän kuolemansa jälkeenkin ilmentyä Pyhän Hengen pyhittävän työn hedelmiä, onhan ruumis Pyhän Hengen temppeli , niin silti "ne", se on: pyhäinjäännökset eivät peri Jumalan valtakuntaa sillä ne kuuluvat katoavaisuuden alaiseen maailmaan. Nekin odottavat lopullista Jumalan uudelleen luomista samalla kun niiden kautta Jumala jakaa siunaustaan ajan keskellä. 

Haudasta ei nouse homehtunut luukasa

Me uskomme uuden luomiseen, ja ruumiin ylösnousemukseen. Uuden kirkastetun, virheettömän, harmonisen, eheän maailman syntyyn, joka vapautuu kaikesta rikkinäisyydestään. 

Haudasta ei nouse vanha homehtunut luukasa tai läjä hiekkaa vaan ihmisen jäämistön äärellä tapahtuu kokonaan uusi luomistyö, tosin vanhan "muotin" mukaan. Tunnemme kuoleman rajan toisella puolella toisemme niin ulkoisen muodon kuin persoonallisuuden piirteistä. 

Ylösnousemusruumis on yhtä todellinen kuin nykyinen on. Se ei ole aave, henki tai kummitus.

Ortodoksisen ja Katolisen kirkkojen pyhien luetteloihin otetut kilvoittelijat; heidänkin jäämistöstään Jumala luo kullekin yksilöllisen kokonaan uuden ylösnousemusruumiin, johon kuolemassa erkaantunut sielu uudelleen yhdistyy. 

Näin tapahtuu kaikille edesmenneille. Jumalan käsistä lähtenyt uniikki luomistyö palautuu takaisin siihen kirkkauden muotoon missä Paratiisin ensimmäiset ihmiset olivat. 

Kuolema on siis uskoville Kristuksen luo siirtymistä ja kun Jumalan aika koittaa niin sielu ja kokonaan uudelleen luotu keho, se on: ylösnousemusruumis yhdistyvät toisiinsa. Silloin ei enää eletä vain henkien todellisuudessa vaan kirkastuneen ruumillisen ulottuvuuden maailmassa. 

"Odotan kuolleiden ylösnousemusta ja tulevaisen maailman elämää." (Nikealais-Konstantinopolilainen uskontunnustus)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti